
Tavoitteena intohimoinen ammattilainen
Työura
Liikennesuunnittelija
8.5.2023 -> - Ramboll Finland Oy
Sain mahdollisuuden päästä kesätyöhön Ramboll Finland Oyn Vaasan toimistolle infrasuunnittelijaharjoittelijaksi. Kesätyön jälkeen minulle tarjottiin mahdollisuutta jatkaa Ramboll Finland Oyn harjoittelijana opiskeluiden ohella ja tartuin tilaisuuteen.
Määräaikainen harjoittelusopimukseni on muuttunut toistaiseksi voimassaolevaksi ja jatkan uraani Ramboll Finland Oyllä liikennesuunnittelijana. Työ on mielenkiintoista ja jokapäivä koen oppivani uutta.
Työni sisältää liikenneturvallisuuskartoituksia, liikennelaskentaa, ajouratarkasteluita, liikenteenohjaussuunnittelua, saavutettavuusselvityksiä sekä liikenteen osalta YVA-tarkasteluita. Työpäiväni koostuvat paljolti erikoiskuljetusten saavutettavuustarkasteluista ja erilaisista kaavoitukseen liittyvistä liikennetarkasteluista.
Käytän työssäni monia alalla tarpeellisia ohjelmia, kuten AutoCAD, Novapoint, Autoturn, ArcGis, QGis sekä työskentelemään monen alan osaajan kanssa.
Yrittäjyys
2021-> Ajo- ja kuljettajavalmennus AKVA
2021-> Ajo- ja kuljettajavalmennus AKVA
En olisi uskonut lähteväni koskaan yrittäjäksi, mutta päädyin hankkimaan autokoulunjohtajan pätevyyden ja perustamaan oman yrityksen ja hankkimaan oman autokoululuvan.
Yritykseni työllistää ainoastaan minut ja yritykselläni on autokoululupa kaikkiin ajokorttiluokkiin aina moposta yhdistelmäajoneuvoon saakka. Tämän lisäksi yritykselläni on ammattipätevyyden jatkokoulutuskeskuslupa.
Olen toiminut pääasiassa alihankkijana kolmelle eri yritykselle. Tällä hetkellä omaa autokoulutoimintaa ei enää juurikaan ole, vaan päivätyöni vie kaiken ajan ja autokoulutoiminta on jäänyt takaa-alalle.
Mainittavia projekteja autokouluyrittäjäurallani ovat mm kesällä 2022 Joensuussa tekemäni ajokorttiopetuksen kokonaisvaltainen toteutus linja-autonkuljettajille, jotka saivat kaikki ajokortin, (8/9 ensimmäisellä yrittämällä) sekä löysivät työharjoittelupaikan. Lisäksi olen toteuttanut ensimmäisiä erityisryhmien koulutuksia taksinkuljettajille sekä pitänyt ammattipätevyyskoulutuksia yhdistelmäajoneuvokuljettajille sekä linja-autonkuljettajille.
Liikenneopettajuus on suuri osa minuuttani ja se on tuonut näkökulman liikenneturvallisuuteen sekä lähestymistavan liikenneopetuksen, liikennevalistuksen sekä elinikäisen oppimisen näkökulmasta.
Yrittäjyys myös on avannut silmiäni paljon ja tuonut työelämään uusia näkökulmia ja katsontasuuntia. Nykypäivänä yrittäjyys on myös iso osa minua.
Nykyisellään en enää ehdi työskennellä autokoulussani, joten yritystoiminta on jäänyt takaa-alalle.
Liikenneopettaja
2018 (6 kk) CAP Group
2018–2020 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus sr
2018 (6 kk) CAP Group
2018–2020 Tampereen Aikuiskoulutuskeskus sr
Yksi etapeistani alkoi olla kasassa. Pääsin opetusharjoitteluun CAP Autokoululle Vaasaan. Suoritin pakollisen henkilöauto-opetuksen näytön sekä sain luvan opettaa autokoulussa.
Koska olin erikoistunut ammattiliikenteen sekä raskaanliikenteen kouluttajaksi, tieni vei aikuiskoulutuskeskukseen kouluttamaan ammattikuljettajia.
Pääasiassa koulutin linja-autonkuljettajia, mutta myös tavaraliikenteen koulutuksia sekä ammattipätevyyden koulutuksia osalleni kertyi. Työn aikana valmistuin ammattipätevyyskouluttajaksi sekä sain arvokasta osaamista ammattikuljettajien kouluttajana.
Yksi mainittavista vetämistäni koulutuksista oli pilottikoulutus maahanmuuttajille, joilla ei puutteellisen kielitaidon vuoksi ollut pääsymahdollisuutta tavalliselle kurssille. Kurssi oli menestys ja kahdeksasta aloittaneesta oppilaasta kaikki saivat ajokortit sekä ammattipätevyyden ja kahdeksasta seitsemän työllistyi alalle ja tietojeni mukaan edelleen n puolet näistä oppilaista työskentelee linja-autonkuljettajina.
Linja-autonkuljettaja
2014–2019 Länsilinjat Oy
2014–2019 Länsilinjat Oy
Linja-autonkuljettajaksi ryhdyin, jotta voisin syventää kokemuspohjaani ja osaamistani. Visio omasta tulevaisuudestani oli syntynyt ja suunnitelma sen saavuttamiseksi laadittu. Jotta pääsisin päämääri kohden, oli yksi etappi työskennellä linja-autonkuljettajana.
Ajoin linja-autoa niin paikallis-, kauko-, palvelu-, tilausajoliikenteessä kuin koulukuljetuksissakin. Tavoitteeni oli oppia alaa mahdollisimman laajasti ja pääsin tavoitteeseeni.
Opin linja-autoliikenteestä paljon ja koen olevani erityisesti linja-autoliikenteen puolella rautainen ammattilainen ja osaaja. Olen päässyt jakamaan tietoa ja osaamistani kouluttajan roolissa jo työskennellessäni työpaikkaohjaajana ja perehdyttäessäni uusia työntekijöitä yritykseen.
Tämä ajanjakso opetti minulle paljon ja mahdollisti seuraavan askeleen ammatillisella urallani.
Autonkuljettaja
2001 Posti Oy
2001–2008 Lähettipirkka Oy
2001 Posti Oy
2001–2008 Lähettipirkka Oy
Pääsin kesällä 2001 Postille kesätöihin jakeluautonkuljettajaksi ajamaan varhaisjakelijoille postit heidän noutopisteisiinsä sekä pakettien jakelu Tampereen talousalueella. Syksyllä melko luonnollinen siirtymä Lähettipirkka Oyn palvelukseen. Alussa ajoin pikakuriirilähetyksiä Tampereen keskusta-alueella ja myöhemmin siirryin ajamaan lentorahtia runkolinjana Helsinki-Vantaa lentoasemalta Tampereen terminaaliin.
Myös terminaalityöskentely, reittisuunnittelu ja pakettilajittelu kuuluivat työhöni. Työ oli hyvin monipuolista ja opetti raskaalla kalustolla ajamisen lisäksi paljon logistiikkaketjuista, aina rahtilentoliikenteestä yksittäiseen postinjakajaan saakka ja ketjun toimivuudesta ja haasteista. Kyseisen ajanjakson vuoksi ymmärrän tavaraliikenteen erityisiä haasteita ja tarpeita liikennesuunnittelun ja liikenneturvallisuuden sekä kuljettajaopetuksen kannalta.
Kyseinen työjakso on muovannut ajatusmaailmaani paljon ja on suuri osa sitä, kuka olen. Yrityskauppojen myötä työpaikka lakkasi olemasta, mutta työyhteisö pitää edelleen, yli 10 vuoden jälkeenkin yhteyttä tiiviisti.
Ei pelkästään ammattitaito, vaan myös työyhteisön merkitys nousi isona oppina tuosta ajanjaksosta. Työpaikan viihtyvyys, työntekijän hyvinvointi sekä työn mielekkyys ja näiden asioiden merkitys nousevat edelleen mieleen tätä ajanjaksoa miettiessä.
Lasityöntekijä
1999–2000 Tamglass Oy
1999–2000 Tamglass Oy
Lasintyöntekijänä opin tiimityöskentelyä. Työ tehtiin voimakkaasti usean ihmisen työketjuna, jossa jokaisella palasella ketjussa oli suuri merkitys. Käytin myös lasirobottia, jonka ohjelmointi kuuluin minulle yhtenä työtehtävistäni.
Tehdastyöskentely opetti muiden huomioonottamista sekä tiimityöskentelyä ja yhteispelin tärkeyttä.
Taksinkuljettaja
1996–2008 Useita työnantajia sekä taksi-isäntiä
2008–2009 Japevi Oy
2009–2011 Cabcorp Oy
1996–2008 Useita työnantajia sekä taksi-isäntiä
2008–2009 Japevi Oy
2009–2011 Cabcorp Oy
Työskentelin useassa erässä taksinkuljettajana ja usealla työnantajalla aina muutamasta työvuoron keikoista pidempiin työjaksoihin. Aloitin henkilöauton kuljettajana, mutta melko nopeasti siirryin ajamaan pikkubussia ja invataksia.
Ajoin erityislasten koulukuljetuksia, KELAkyytejä sekä muita erityisryhmien asiakkaita. Uskon kyseisen työn tuoneen minulle paljon näkemystä mm esteettömyydestä sekä erityisryhmien tarpeista liikenteessä ja erityisesti joukkoliikenteen matkustusketjussa. Koulukuljetukset maaseudulla myös olivat silmiäavaavia ja opettivat asettumaan uuteen asemaan asiakkaan paikalle.
Japevi Oyllä toimin taksinkuljettajana sekä ns VIP-kuljettajana. Siirtyessäni Cabcorp Oylle siirryin ajojärjestelyyn, jossa mm huolehdin asiakaskuntien koulukuljetusten reitti- sekä aikataulusuunnittelusta sekä kuljettajien työvuorosuunnittelusta. Opin aikataulu- ja reittisuunnittelua sekä toimimaan yhteistyössä eri rajapintojen kanssa; Kunta, koulu, oppilas, vanhempi, kuljettaja.
Ajojärjestelijän työ oli mielenkiintoista, vastuullista ja joskus hyvin stressaavaa. Stressinhallinta nousi isona tekijänä sekä reklamaatioiden käsittelyn hallinnan osaaminen. Tämä ajanjakso oli hyvin opettavainen ja esimiestehtävässä toimiminen oli antoisaa sekä mielenkiintoista.