
Minä en tiedä kaikkea
Koulutus
Liikenneinsinööri (HAMK 2025)
Koska huomasin janoavani lisää tietoa ja kiinnostukseni liikennettä kohtaan kasvaa vain entisestään, päätin hakea opiskelemaan Hämeen ammattikorkeakouluun liikennealan insinööriksi. Aloitin insinööriopinnot elokuussa 2022 ja valmistuin n 2,5 vuotta myöhemmin huhtikuussa 2024.
Insinööriopinnot ovat saaneet minut katsomaan liikennettä täysin uudesta kulmasta ja näkemykseni liikenteestä on laajentunut. Tähän mennessä suurin silmienavaaja on ollut esteettömyyteen liittyvät opinnot, jossa olen päässyt tutkimaan esteettömyyttä joukkoliikenteen solmukohdissa sekä Ratinan kauppakeskuksessa Tampereella.
Lisäksi tie- ja katusuunnittelutehtävät ovat tuoneet uutta ajatusmaailmaa ja saaneet pohtimaan erilaisia suunnitteluratkaisuita.
Opinnäytetyöni tein minulle läheisestä aiheesta, eli Liikenteenohjaussuunnittelu-käyttäjän näkökulma. Opinnäytetyöstä sain arvosanaksi täyden 5 ja työni on luettavissa osoitteessa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257720
Painotettu keskiarvo opinnoissani oli 4,28.
Ammatillisen opettajan pedagoginen pätevyys (2021)
Työskennellessäni Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa sain mahdollisuuden opiskella työn ohessa ammatillisen opettajan pedagogisen pätevyyden Hämeen ammattikorkeakoulussa Hämeenlinnassa. Suoritin 60 opintopisteen opinnot monimuotona työn ohessa vajaan vuoden aikana.
Pedagogiset opinnot antoivat minulle paljon. Opin teoreettista ajattelua sekä tutkivaa asennetta maailmaan. Lisäksi ihmismielen sekä oppimisprosessin ymmärtäminen toivat paljon lisää opetustyöhöni. Käytän näitä oppeja jokapäiväisessä työssäni myös liikennesuunnittelijana minua kiehtoo ihmisen käyttäytyminen erityisesti liikenteessä.
Liikenneopettajan Erikoisammattitutkinto (2019)
Suuri haaveni liikenneopettajan ammatista toteutui, kun sain mahdollisuuden hakea Hämeen ammatti-instituutin liikenneopettajaopintoihin Riihimäelle. Suoritin opinnot kahdessa vuodessa ja erikoistuin ammattiliikenteen sekä raskaankaluston kouluttajaksi.
Lisäksi olen suorittanut lisämoduulina autokoulun johtajan pätevyyden sekä aloittanut opinnot taloudellisen sekä ekologisen liikkumisen asiantuntijana olemisesta. Kyseinen opintojakso on keskeytetty insinööriopintojeni ajaksi.
Linja-autonkuljettajan ammattipätevyys (2014)
Linja-autonkuljettajan ammattipätevyyden suoritin vuonna 2014, jotta pääsin ajamaan työkseni linja-autoa. Kyseinen koulutus oli rekrykoulutusta, joten työpaikka oli linja-autonkuljettajana taattu pätevyyden hankkimisen jälkeen Länsilinjat konsernissa.
Automaalari (valmistuminen 2013)
Osittain moottoriurheilu- ja autoharrastustani tukemaan opiskelin automaalarin perustutkinnon Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa. Kaksivuotisen linjan aikana tein työharjoitteluni Tampereen kaupungin varikolla korjaten sekä maalaten kaupungin kalustoa aina linja-autoista polkupyöriin saakka.
Logistiikan PT (loppututkinto puuttuu)
Suoritin työnohessa logistiikan perustutkinnon opinnot, mutta yrityskauppojen myötä opiskelut jäivät loppututkintoa vaille. Tutkintoperusteiden muututtua, ei vanhoja opintoja voitu enää hyväksi lukea, joten tutkinto jäi lopulta suorittamatta. Osaaminen kuitenkin oli opiskeltu ja saavutettu tavaraliikenteen osaamisalueelta
Henkilöauton ammattiajolupa (1996)
Liikenne, autot ja ajaminen alkoivat kiinnostaa minua niin paljon, että hakeuduin kuljetusalalle kuljettajaksi. Hankin itselleni taksinkuljettajan ajoluvan ja aloitin taksinkuljettajana Tampereen seudulla. Vuosien aikana hankin ajoluvat kaikkiin Tampereen seutukuntiin.
Kojemekaanikko (1994)
Kojemekaanikko oli syventävä opiskeluvuosi, jolloin paneuduttiin erityisesti herkkien kojeiden, kuten sairaalalaitteiden huoltamiseen ja korjaamiseen. Työ vaati pitkää pinnaa sekä tarkkuutta. Sairaalalaitteiden kanssa ei ollut varaa tehdä erehdyksiä.
Hienomekaanikko (1993)
Valmistuin Hervannan ammattioppilaitoksesta kaksivuotiselta hienomekaanikkolinjalta vuonna 1993. Minulla oli mahdollisuus vielä jatkaa erikoistumista samalla linjalla, joten jatkoin vielä vapaaehtoisen kolmannen ja erikoistuvan opiskeluvuoden. Hienomekaanikko-opintojen aikana opiskelin ja käytin paljon mm CAD/CAM-ohjelmointia ja opiskelutehtävinäni oli mm toteuttaa ohjelmat CNC jyrsimellä tuotettavien avaimenperien osalta. Kyseisiä avaimenperiä jaettiin paikallisen Toyota maahantuontiliikkeen vaihtoautoasiakkaille.
Tuohon aikaan myös tietokoneet alkoivat tulla yrityksiin suurella volyymillä ja minä muiden opiskelijoiden ohella pääsin asentamaan ja kouluttamaan yritysten henkilökuntaa tietokoneiden maailmaan työharjoitteluiden kautta.
Pääsin myös sivuamaan -90 luvun Elcat Cityvan sähköautojen tuotantoa ja valmistamista koulumme tehdessä yhteistyötä Tampereen Teknillisen korkeakoulun kanssa, jossa kyseisiä autoja tutkittiin ja testattiin. Jo tuolloin yleensäkin liikenne, sähköautot ja ekologisuus liikkumisessa kiinnosti minua.
Peruskoulu (1991)
Peruskouluni sain päätökseen, kun sain Tampereen Hatanpään yläasteelta päättötodistuksen keväällä 1991. Oli hyvin selvää, että hakisin äitini jalanjäljissä elektroniikka ja piensähköalalle ammattikouluun.